Geschiedenis

Het fenomeen "harmonie" kent in Herk-de-Stad een lange geschiedenis. De eerste sporen dateren van rond 1860 maar veel is er over die periode niet geweten.

De huidige vereniging werd enkele jaren na de Tweede wereldoorlog opgericht met muzikanten van twee reeds bestaande maatschappijen.

In 1972 nam Maurice Vanmechelen het dirigeerstokje over van Emile Swijsen. Tijdens de jaren die hierop volgden werd heel frequent deelgenomen aan diverse provinciale en nationale wedstrijden. In juni 1985 werd de wereldtitel in 3de divisie gehaald in Kerkrade. In 1989 volgde nog de deelname met succes aan het wereldmuziekconcours te Kerkrade. Vanaf 1990 nam Chris Mesens de muzikale touwtjes in handen.

Halfweg de jaren negentig startte de harmonie met een actieve jeugdwerking hetgeen resulteerde in een vrij jong orkest. Ook nu nog speelt een aantal jongeren uitsluitend in het jeugdorkest, "de juniors".

In 1999 werd voor het eerst sinds een vrij lange periode weer deelgenomen aan de provinciale wedstrijd van de Limburgse Muziekfederatie. Deze wedstrijd was voor ons een voorselectie voor deelname aan het Provinciaal Muziektornooi in mei 2000.

In 2007 nam Peter Cools het dirigeerstokje over.

In 2015 startte Pieter Leemans als dirigent van het orkest.

Belangrijkste concerten voor ons orkest zijn Concert-Oh! en het Nieuwjaarsaperitiefconcert die telkens een volle zaal garanderen!

Oude foto